S02A06 ”Någon form av störning”

Jesper och Aaron är ensamma när resten av gänget föll vid målsnöret, men vad gör det när vi får diskutera så många spännande saker som resultatet från förra veckans fråga, att Female Legends får hela fem miljoner i stöd från Arvsfonden, ett nytt Sonic-racing spel, Phil Spencers otroliga keynote under DICE Awards och inte minst tröttsamma Trumps uttalanden kring våld i tv-spel.

I veckans fråga vill vi därför också stanna vid den här sista punkten och ställa frågan till er kära lyssnare – kan våld i spel påverka till den grad att människor själva utför de våldsdåd som vi kan se och läsa om i världen idag?

Efter detta blir det Celeste och sedan Aaron och Jespers intryck av gaming-headsets vi fått låna av Plantronics.

iTunes
RSS-feed

Länkar för avsnittet:
Female Legends får fem miljoner
Trump snackar om tv-spel
Phil Spencers keynote
Sonic-rykten
Plantronics RIG 800LX

Kontakta TV-spelspodden:
Twitter
Facebook
Instagram
Mail
Loading

2 reaktioner på ”S02A06 ”Någon form av störning”

  1. Jag tycker det är intressant att Aaron mer eller mindre omedvetet ger en perfekt illustration av varför det finns ett motstånd mot mångfalds-vågen som sköljer över spelmediet. Det är när ni avslutar diskussionen om Spencer’s keynote och Microsoft som Aaron säger något i stil med (nu var det ett tag sedan jag lyssnade på avsnittet) ”tänk om Scalebound lades ned pga att det inte hade rätt värdegrund” samt ”det är mer intressant att höra företagen snacka om värdegrund än ett nytt spel eller en ny handkontroll”. Det är väl just detta som spelare är rädda för. Att spels vara eller icke-vara hänger på hur PK spelet i fråga är. Att företagen blir mer fokuserade på att bocka av checklistor med token-karaktärer istället för att utgå från en ursprunglig konstnärlig vision. Senaste exemplet är väl Kingdom Come. Om man bortser från game directorns vurmande för gamergate så känns det konstigt att utvecklare ska behöva försvara sig mot rasist-anklagelser för att de inte tänkte tanken ”hur ska vi jobba in en svart token-karaktär i vårt spel om Tjeckien på tidigt 1400-tal” när de bestämde sig för att göra ett spel.

    1. Hej Simon!
      Kul att du nyanserar det jag säger så jag får läsa det utifrån ditt perspektiv!

      ”Mångfaldsvågen” som du beskriver tror jag personligen inte är mer än den naturliga utvecklingen av en kulturyttring som fortfarande växer upp i mina ögon. Ska jag vara helt ärlig, tror jag faktiskt det är en viktig del av nyckeln till ett mycket bredare spektrum av spelupplevelser i framtiden, snarare än ett ”kreativt hinder” om jag tolkar ditt resonemang rätt.

      Jag tror jag förstår hur du tänker, men håller kanske inte med om det är ett ”problem” för spelkulturen att exempelvis Microsoft lägger ner Scalebound för att de inte (OM det nu skulle vara fallet, vilket ingen såklart vet) anser att det efterlever deras värdegrund. Det är ju trots allt Microsoft som stod som utgivare och den största notan om jag uppfattat det hela rätt, och då är det inte mer än logiskt att de är de som tar beslutet om spelet ska färdigställas eller inte. Måhända ser vi på saken olika här.

      Kvarstår gör det faktum att nedläggningen av Scalebound fortfarande är en av de största besvikelserna från 2017 i mina ögon. Platinum Games (en av mina favoritstudios i övrigt) kommer ju fortsätta göra sin grej, men kanske inte med ”det nya Microsoft” om vi säger så. Men det är en helt annan diskussion såklart.

      Tack för att du lyssnar!

      /Aaron

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *